amandalindstroms.blogg.se

American Christmas +

Kategori: Allmänt

Hej alla kära läsare, följare, vänner och familj. Julen är förbi och snart går vi in i ett nytt år. Jag kan intr förstå hur fort tiden har gott. Jag vill tacka er för alla fina medelanden och omtankar jag fått här borta och för att ni fortsätter följa mitt år här trots att jag inte är den bästa på att uppdatera. Tack mina fina vänner och familj som skickade mig så fina julklappar, gjorde min dag. 
Jag har äntligen firat min första (och kanske eller kanske inte, min sista) amerikanska jul som jag så länge drömt om. Det var oerhört kul och underbart på många sätt men jag måste säga att jag verkligen saknade lucia, glögg, julmust, julgröt, lussebullar, pepparkakor och vårt julbort(mammas julskinka framförallt). Hemma tycker man att sverige är så trist, vanligt och inte något särskilt men det är först när man kommer iväg såhär som man inser vilktet unikt och fantastiskt land vi lever i. Våra traditioner, skämt och sätt att tänka på, skiljer sig verkligen mot resten av världen. Det är kul att få dela med mig av lite Sverige här borta samtidigt som jag fått ta del av USA.
Fredag till söndag var jag som sagt i Detroit vilket var underbart! Jag åkte inte ner till downtown så jag fick se den hemska delen, det får bli nästa gång. Utan vi stannade i förorterna vilka var såå fina! Vill typ bo där! Var på ett gigantiskt mall och var i Rochford och gick på middag efter vi gått på mysigaste gatan full av julbelysning! Familjen till Ali som bodde där nere var underbar så jag hade en riktigt bra tripp. Måndagen spenderades i skolan, på kvällen hade jag julkonsert vilket var kul, sedan gick vi ut och åt med familjen efterråt. Julförberedelser och julmys var det sedan fram till jul. På julaftons morgon firade vi med Jeff's familj, vi hade en brunch och julklappsutdelning. På kvällen gick vi till kyrkan och efterråt hade Alis bror a christmasparty. Juldagsmorgon firade vi själva familjen med en god frukost, julklappsutdelning både från familjen och jultomten(mina systrar tror verkligen jätte starkt på santa, jag minns inte själv om jag gjorde de alls) 
Lite senare på efttermiddagen drog vi ut till Karen och Al's hus och jag och jeff och hunden gjorde lite snowshoeing samt att tjejerna och Ali var ute och lekte i snön. När vi kom in hade vi paketutdelning och sedan en stor julmiddag vilket bestod av primeribs, något konstigt sätt att laga potatis och lök på samt annat gottit. Var lagom mätt efteråt kan jag säga, trots att jag tryckte i mig julgodis... :) 
Dagarna sedan dess har jag bara julmysigt, "använt" mina nya presenter och tränat skidor. Imorgon å andra sidan ska jag och ett par kompisr åka till Green Bay och kolla på en stor amerikansk fotbollsmatch mella Green Bay Packers och Detroit Lions, är supertaggad!! 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: